In ons speelveld komen we wel eens de veronderstelling tegen dat iemand met een goed logo verwacht, een aantrekkelijk merk te hebben staan. Deels, want een logo is erg belangrijk. Maar het maakt in onze ogen maar een klein deel uit van goede branding. Want dat bestaat uit zó veel meer.
“A bottle so distinct, that you would recognize it
by feel in the dark or lying broken on the ground.”
De kracht van een goede branding
Sterke branding zou ervoor zorgen dat mensen jouw logo herkennen zonder de naam erbij te zien. Net zoals we allemaal de swoosh van Nike en de drie strepen van Adidas herkennen. Het gaat erom dat op het moment dat mensen jou tegenkomen, er een connectie in hun hoofd is gecreëerd die zorgt voor herkenbaarheid en vertrouwen. Dat gaat onder andere om de visuele aspecten zoals een logo, het gebruikte kleurenpalet, vormen en bijvoorbeeld een watermerk.
Zo begon deze blog met een quote: “A bottle so distinct, that you would recognize it by feeling in the dark or lying broken on the ground.”. Dit was in 1916 de wens van Coca-Cola voor het ontwerp van hun flesjes. En de rest geschiedde.
Samengevat gaat branding in extremen over herkenbaarheid. En dat is niet alleen visueel, het omvat bijvoorbeeld ook de manier waarop je praat, hoe je jouw tone-of-voice vertaalt in communicatie naar de doelgroep.


Herkenbaar gezicht
Wanneer je denkt aan één van je favoriete merken, gaan je gedachten niet meteen uit naar het logo. Eerder naar de verwachtingen die je hebt, ervaringen die je hebt gehad en de emoties die je voelt bij het gebruik van hun producten of het zien van hun reclames. En dan zeg je misschien: “Dat is dus echt niet wat er dan in mijn hoofd omgaat?”. Klopt, vast niet zo specifiek.
Dat heeft met een stukje biologie te maken. De reacties die wij net opnoemen, zijn namelijk emotionele reacties. Die komen voort uit ons limbisch brein, ook wel de ‘waarom-laag’ genoemd. En de redenen dat je deze impulsen niet altijd bewust meemaakt in het dagelijks leven, is omdat dat deel van het brein helemaal geen taal spreekt. Maar deze laag het instinct bewaakt en vertaalt vanuit je reptielenbrein naar je Neo-Cortex. Dat is weer de laag waar alle rationaliteit zich bevindt, de ‘hoe en wat’ gedachtes.
We weten het, een hoop theoretische praat. Maar branding is dus gegrond in feiten en niet op basis van aannames. Besef dus hoe krachtig dit instrument is om loyaliteit op te bouwen bij klanten. Door consistente branding creëer je vertrouwen en herkenbaarheid bij jouw doelgroep. Mensen hebben een sterke neiging om zich te verbinden met merken die een identiteit hebben en waarden delen, die voor hen belangrijk zijn.


Consistentie staat gelijk aan betrouwbaarheid
Dat consistentie een vereiste is voor betrouwbaarheid, geldt voor branding als geen ander. Want er moet eentonigheid zijn in alle aspecten van het uitdragen van een merk. Logo, kleurgebruik, foto’s, video, website, social media, noem het maar op. Wanneer je niet consistent bent in je uitingen, verliest branding namelijk al gauw zijn kracht. Waar het één loyaliteit opbouwt, zorgt het tegenovergestelde juist voor verwarring en afbreuk. Begin dus niet zonder gedachte aan het uitdragen van een merk!
Een extreem voorbeeld daarvan is een politicus die voor de verkiezingen het één beloofd en achteraf het ander doet. Nogmaals, extreem voorbeeld. Maar stiekem geldt dit ook voor jou als merk. Want wie het één zegt en vervolgens het ander doet, zal het een stuk moeilijker hebben om vervolgens nog een vertrouwd gezicht te worden en te blijven.
Een stukje authenticiteit is daarnaast essentieel voor het opbouwen van een sterk merk. Mensen willen zich kunnen identificeren en verbonden voelen met de merken die ze kiezen. Maar we prikken vandaag de dag allemaal snel door oppervlakkige marketingclichés en open deuren heen. Daag jezelf daarom ook echt uit en durf jezelf te zijn als merk. En wees niet bang om uit te vragen bij jouw doelgroep waar ze aan en uit op gaan.
Kortom, hoewel een logo een belangrijk onderdeel is van je merk, is goede branding veel meer dan dat. Het gaat om het creëren van een gevoel dat resoneert met jouw doelgroep. En zo loyaliteit opbouwt. Dus onthoud: een logo is niet je merk, maar eigenlijk het laatste stukje van de puzzel.
Want in alle eerlijkheid, een goed logo maakt branding wel echt af.
Klaar voor succesvolle business?
Voel je vrij om contact met ons op te nemen om te sparren met een van onze strategen. We willen graag jouw verhaal horen en gaan de uitdaging aan om van jouw merk een succesverhaal te maken.