Hoe wij vandaag de dag content consumeren, heeft alles te maken met de hoeveelheid marketingimpulsen die we dagelijks op ons afgevuurd krijgen. Dat zorgt er namelijk voor dat onze spanningsbogen gestaag minder en minder lang worden. Video is momenteel de meest gebruikte vorm van content op de bekendste social media kanalen. Denk maar aan TikTok’s, Instagram Reels, Youtube Shorts, en sinds kort doet LinkedIn ook mee aan deze video-polonaise.
Maar één ding hebben ze allemaal gemeen; ze zijn het makkelijkst te consumeren voor de eindgebruiker. Namelijk door audio en visueel te combineren en de inhoud niet al te groot of lang te maken.
“The play button is the most compelling call-to-action on the web.”
Het onmisbare effect van video
Tegenwoordig zijn video’s onmisbaar in de branding- en marketingwereld. Video versterkt namelijk het verhaal van jouw eigen organisatie en hetgeen dat je wilt overbrengen aan je doelgroep, en kan zowel overal worden ingezet. Een goede video is daarom cruciaal voor het promoten van je merk, dienst of product.
Eén van de belangrijkste stappen in de video wereld is om het begin van jouw video, zo krachtig mogelijk te maken. (En de video zelf niet al te lang, afhankelijk van de rol die deze bekleedt.) Dit kun je doen door bijvoorbeeld een herkenbare vraag te stellen, probleem te benadrukken of een muziekje te gebruiken.
Je hebt het waarschijnlijk al door, maar al deze voorbeelden beginnen met een herkenningspunt. Het creëren van een haakje. Door dit te doen, is iemand al snel geneigd om langer te blijven kijken. Je hebt ze helemaal te pakken als je dit opvolgt met een oplossing. Zorg er echter wel voor dat je ook écht waarde biedt met wat je laat zien, zodat je geen interruptie bent op iemands’ feed, maar een reden om te stoppen. Zo heb je het bedrijf nog niet eens voorgesteld, of de kijker is al aangehaakt.


Social media, advertising en AI
Kort en krachtig
Sinds de opkomst van social media en alle ontwikkelingen op het gebied van adverteren, zijn platformen zoals Google, Instagram, Meta, Youtube en TikTok dé plek geworden om jouw publiek te bereiken, onder andere met behulp van video. In Nederland zit de gemiddelde mens minimaal 2 uur per dag op social media, en toch heb je slechts maar een paar seconden om iemand te overtuigen van jouw bedrijf.
Hetgeen dat social media zo sterk maakt, is dat het algoritmes gebruikt. Algoritmes zijn instructies die worden doorgegeven aan het platform over wat jij ziet, bekijkt en liket. Op basis van die informatie worden soortgelijke posts en video’s aanbevolen die je waarschijnlijk óók leuk vindt. En dat proces herhaalt zich, keer op keer. Met het stijgende gebruik van AI zullen deze algoritmes alleen maar slimmer en beter worden.
Diezelfde algoritmes betekenen tegelijkertijd dat het speelveld van (digital) marketing drastisch veranderd is. Want waar iedereens’ bereik vele malen groter werd, zou je ook kunnen stellen dat de invloed op het bereik en waar alle advertenties en video’s nou precies terechtkomen, steeds kleiner wordt.
Daarmee blijven er in onze ogen eigenlijk nog maar drie aspecten over, waarmee jij grip hebt op jouw content distributie. Dat zijn:
- Je targeting (het bepalen van een doelgroep)
- Je tracking (het inzetten van marketing technology)
- Je creatives (de content en verhaallijn die je inzet)
Het gebruik van korte video’s die een sterke indruk achterlaten, wordt zakelijk ook steeds een grotere trend. Korte video’s worden dan ook steeds meer de norm voor content distributie. Wanneer mensen een video van 2 minuten of langer zien, neigen ze al de video over te slaan omdat ze hier niet zoveel tijd aan willen besteden.
Dit komt doordat mensen steeds comfortabeler worden met de manier waarop ze door TikTok’s, Reels of Shorts kunnen scrollen. Met educatieve content is dit vaak een grote uitdaging. Want hoe behoud je een boodschap terwijl je maar secondes, in plaats van minuten hebt. Nou, dat doe je door bijvoorbeeld je video te splitsen in meerdere kortere video’s die verschillende onderwerpen behandelen. Zolang ze maar sterk beginnen en herkenbaar overkomen, blijven mensen al snel kijken.
Je kunt het ook interactief maken. Je kunt bijvoorbeeld korte video’s maken waar je tips & tricks over een onderwerp geeft, handige kennis over onderwerpen deelt of een medewerker interviewt zodat mensen kennismaken met het team. Door het persoonlijk en menselijk te maken, treedt er sneller een gevoel van affiniteit op bij kijkers.
Wie, wat, waar(om)?
Het laatste onderwerp wat we aansnijden in deze blog, maar zeker niet minst belangrijk, is vraag creëren naar jouw product of dienst. Voor een sterke campagne video, is het dus belangrijk om jouw merk goed voor te stellen in een video. Hierdoor weet de kijker meteen wie je bent, wat je doet, waar je zit, en waarom klanten naar jou moeten gaan.
Je moet je merk dus uniek overbrengen en de kijkers overtuigen waarom ze jou moeten kiezen, in plaats van de concurrentie. Wat maakt jou sterker dan de rest? Als je dat combineert met de eerder gegeven tips, wordt de kijker vanzelf verliefd op jouw merk en komen de klanten uiteindelijk vanzelf.
Nu je weet hoe belangrijk video is om je naam naar buiten te brengen, rest de taak aan jou. Dus laat vooral je creativiteit erop los. Veel succes!


Klaar voor succesvolle business?
Voel je vrij om contact met ons op te nemen en te sparren met één van onze content specialisten. We willen graag jouw verhaal horen en gaan de uitdaging aan om van jouw merk een succesverhaal te maken.